Trajektorie dojrzewania i rozwoju człowieka oraz społeczeństwa w teorii maturacjonizmu linearno-cyklicznego Pawła Prüfera
[ 1 ] Wydział Administracji i Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ 2 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik
EN The trajectories of maturation and development of a person and society in the linear-cyclic maturation theory of Paweł Prüfer
2017
artykuł naukowy
polski
- rozwój dojrzewanie przemiana jednostka społeczeństwo
- development maturation transformation individual society
PL Rozwój człowieka jest związany z jego rzeczywistym dojrzewaniem, niezbędnym, by mógł osiągnąć poziom zgodny z własnymi oczekiwaniami oraz oczekiwaniami społeczeństwa. Nauki społeczne i humanistyczne podkreślają wymiar osobowościowy rozwoju. Nie przebiega on jednak według prostych reguł przechodzenia poszczególnych faz udoskonalenia. Przeobrażenia (metamorfozy) dokonują się zarówno kierunkowo (linearnie), jak i cyklicznie. Oba prawa mogą się na siebie nakładać, wzajemnie uzupełniać. Jest to niezbędne dla prawdziwego rozwoju. Logika ta jest także odzwierciedleniem przemian dokonujących się w społeczeństwie. Teoretyk socjologii, Paweł Prüfer, wypracował koncepcję, którą nazwał maturacjonizmem linearno-cyklicznym, która stanowi autorski pomysł dla diagnozowania, opisywania i wyjaśniania procesów rozwojowych jednostki i społeczeństwa. Niniejszy artykuł jest próbą krytycznej oceny tej teorii w interdyscyplinarnym ujęciu, gdzie perspektywa psychologiczna, pedagogiczna i socjologiczna stanowią pewną całość interpretacyjną.
EN The human development is related to their actual maturation; it is necessary for achieving the level consistent with their own expectations and the expectations of society. Social sciences and humanities emphasize the personal dimension of development. However, it does not proceed according to simple rules of undergoing particular phases of improvement. Transformations (metamorphoses) are performed both directionally (linearly) and cyclically. Those both rights may overlap and complement each other. This is necessary for a real development. This kind of logic is also the reflection of changes in society. The theorist of sociology, Paweł Prüfer, developed the concept which he called the linear-cyclical maturation and which constitutes the original idea for the diagnosis, description and explanation of the development processes of an individual and society. This article is an attempt to critically evaluate this theory in the interdisciplinary approach, where the psychological, pedagogical and sociological prospects constitute an integral whole of interpretation.
70 - 92
11,0
11,0