W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozdział

Pobierz BibTeX

Tytuł

Stereotypy - banalne i absurdalne obrazowanie rzeczywistości? Socjologiczno-etyczne impresje.

Autorzy

[ 1 ] Wydział Ekonomiczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.8] Nauki socjologiczne

Wariant tytułu

EN Stereotypes - banal and absurd depiction of reality? Sociological and ethical impressions.

Rok publikacji

2021

Typ rozdziału

rozdział w monografii naukowej

Język publikacji

polski | angielski

Słowa kluczowe
PL
  • stereotypy
  • jednostka
  • społeczeństwo
  • grupy społeczne
  • relacje
  • rynek
  • religia
EN
  • stereotypes
  • individual
  • society
  • social groups
  • relations
  • market
  • religion
Streszczenie

PL Stereotypy są jednym z elementów społeczeństwa. Wyłaniają się z relacji między ludzkich, z różnych doświadczeń jednostek i grup, a czasem także z deficytów relacji oraz z kierowania się bardziej wyobrażeniami niż doświadczeniem. Stereotypy wytwarzane, powielane i rozpowszechniane stanowią przerysowany i nierzeczywisty obraz jednostek oraz grup. Socjologia bada, opisuje i wyjaśnia tego typu zachowania. Ujęcie etyczne pozwala na ich ocenę i wzmacnia wolę ich korygowania. W artykule dokonano ogólnego opisu socjologicznego tego zjawiska oraz przeanalizowano je bardziej szczegółowo na dwóch przykładach: rynku i religii.

EN Stereotypes are one of the elements of society. They emerge from interpersonal relationships, from the different experiences of individuals and groups, and sometimes also from relationship deficits, and from being guided by ideas rather than experience. The stereotypes generate, replicate and diffuse make an exaggerated and unreal picture of individuals and groups. Sociology researches, describes and explains these types of behavior. The ethical approach allows for their evaluation and intensify the will to correct them. In the article accomplished a general sociological description of this phenomenon and analyses it in more detail on two examples: the market and religion.

Data udostępnienia online

09.05.2022

Strony (od-do)

9 - 28

URL

http://cwn.ajp.edu.pl/2022/24/10/

Książka

Od stereotypów do nienawiści. Hejt w perspektywie interdyscyplinarnej.

Typ licencji

CC BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)

Tryb otwartego dostępu

inne

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

09.05.2022

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

5 miesięcy po opublikowaniu

Punktacja Ministerstwa / rozdział

20

Punktacja Ministerstwa / rozdział (nauki humanistyczne, społeczne i teologiczne)

20