Stereotypy - banalne i absurdalne obrazowanie rzeczywistości? Socjologiczno-etyczne impresje.
[ 1 ] Wydział Ekonomiczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik
EN Stereotypes - banal and absurd depiction of reality? Sociological and ethical impressions.
2021
rozdział w monografii naukowej
polski | angielski
- stereotypy
- jednostka
- społeczeństwo
- grupy społeczne
- relacje
- rynek
- religia
- stereotypes
- individual
- society
- social groups
- relations
- market
- religion
PL Stereotypy są jednym z elementów społeczeństwa. Wyłaniają się z relacji między ludzkich, z różnych doświadczeń jednostek i grup, a czasem także z deficytów relacji oraz z kierowania się bardziej wyobrażeniami niż doświadczeniem. Stereotypy wytwarzane, powielane i rozpowszechniane stanowią przerysowany i nierzeczywisty obraz jednostek oraz grup. Socjologia bada, opisuje i wyjaśnia tego typu zachowania. Ujęcie etyczne pozwala na ich ocenę i wzmacnia wolę ich korygowania. W artykule dokonano ogólnego opisu socjologicznego tego zjawiska oraz przeanalizowano je bardziej szczegółowo na dwóch przykładach: rynku i religii.
EN Stereotypes are one of the elements of society. They emerge from interpersonal relationships, from the different experiences of individuals and groups, and sometimes also from relationship deficits, and from being guided by ideas rather than experience. The stereotypes generate, replicate and diffuse make an exaggerated and unreal picture of individuals and groups. Sociology researches, describes and explains these types of behavior. The ethical approach allows for their evaluation and intensify the will to correct them. In the article accomplished a general sociological description of this phenomenon and analyses it in more detail on two examples: the market and religion.
09.05.2022
9 - 28
CC BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)
inne
ostateczna wersja opublikowana
09.05.2022
5 miesięcy po opublikowaniu
20
20