Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Stereotypy - banalne i absurdalne obrazowanie rzeczywistości? Socjologiczno-etyczne impresje.

Authors

[ 1 ] Wydział Ekonomiczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.8] Sociology

Title variant

EN Stereotypes - banal and absurd depiction of reality? Sociological and ethical impressions.

Year of publication

2021

Chapter type

chapter in monograph

Publication language

polish | english

Keywords
PL
  • stereotypy
  • jednostka
  • społeczeństwo
  • grupy społeczne
  • relacje
  • rynek
  • religia
EN
  • stereotypes
  • individual
  • society
  • social groups
  • relations
  • market
  • religion
Abstract

PL Stereotypy są jednym z elementów społeczeństwa. Wyłaniają się z relacji między ludzkich, z różnych doświadczeń jednostek i grup, a czasem także z deficytów relacji oraz z kierowania się bardziej wyobrażeniami niż doświadczeniem. Stereotypy wytwarzane, powielane i rozpowszechniane stanowią przerysowany i nierzeczywisty obraz jednostek oraz grup. Socjologia bada, opisuje i wyjaśnia tego typu zachowania. Ujęcie etyczne pozwala na ich ocenę i wzmacnia wolę ich korygowania. W artykule dokonano ogólnego opisu socjologicznego tego zjawiska oraz przeanalizowano je bardziej szczegółowo na dwóch przykładach: rynku i religii.

EN Stereotypes are one of the elements of society. They emerge from interpersonal relationships, from the different experiences of individuals and groups, and sometimes also from relationship deficits, and from being guided by ideas rather than experience. The stereotypes generate, replicate and diffuse make an exaggerated and unreal picture of individuals and groups. Sociology researches, describes and explains these types of behavior. The ethical approach allows for their evaluation and intensify the will to correct them. In the article accomplished a general sociological description of this phenomenon and analyses it in more detail on two examples: the market and religion.

Date of online publication

09.05.2022

Pages (from - to)

9 - 28

URL

http://cwn.ajp.edu.pl/2022/24/10/

Book

Od stereotypów do nienawiści. Hejt w perspektywie interdyscyplinarnej.

License type

CC BY-NC (attribution - noncommercial)

Open Access Mode

other

Open Access Text Version

final published version

Release date

09.05.2022

Date of Open Access to the publication

5 months after publication

Ministry points / chapter

20

Ministry points / chapter (humanities, social sciences and theology)

20