W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Electromagnetic analysis, efficiency map and thermal analysis of an 80-kW IPM motor with distributed and concentrated winding for electric vehicle applications

Autorzy

[ 1 ] Wydział Techniczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.2] Automatyka, elektronika i elektrotechnika
[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Archives of Electrical Engineering

Rocznik: 2022 | Tom: 71 | Numer: 4

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • AC losses
  • distributed and concentrated winding
  • motor performance
  • radial flux permanent magnet motor
  • slot fill factor
  • thermal analysis
Streszczenie

EN This paper presents a comparison of an AC radial flux interior permanent magnet (IPM) motor with the distributed winding (DW) and concentrated winding (CW). From time to time, manufacturers of electric vehicles change the design of electric motors, such changes may include changing the DW into CW and vice versa. A change to the winding in a radial permanent magnet synchronous motor may lead to a change in motor parameters during motor operation and /or change in the distribution of the magnetic field and thermal circuit of the electrical machine. The electromagnetic analysis, efficiency map, mechanical stress, and thermal analysis of the machine with the DW and CW are presented in this paper. This article describes the advantages and disadvantages of selected stator winding designs and helps understand manufacturers’ designers how the DW and CW play a key role in achieving the designed motor’s operational parameters such as continuous performance. Analyzing the performance of both machines will help identify their advantages and disadvantages with regard to thermal phenomena, magnetic field and operational parameters of the presented IPM prototypes. Both prototypes are based on commonly used topologies such as 12/8 (slot/pole) and 30/8 (slot/pole) IPM motors consisting of magnets arranged in a V-shape. The AC IPM motor was designed for an 80 kW propulsion system to achieve 170 Nm at a base speed of 4 500 rpm. Modern CAD tools are utilized throughout the numerical computations based on 2-D finite element methods. Selected test data are used to verify and validate the accuracy of finite element models.

Strony (od-do)

981 - 1002

DOI

10.24425/aee.2022.142120

URL

https://journals.pan.pl/dlibra/publication/142120/edition/125037/content

Typ licencji

CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja autorska

Data udostępnienia

07.2022

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100,0