Przejawy komercjalizacji Wojska Polskiego
[ 1 ] Wydział Administracji i Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik
EN Manifestations of commercialization of the Polish Army
2023
rozdział w monografii naukowej
polski
- wojsko
- komercjalizacja
- rynek prywatny
- zysk
- pozycja dominująca
- monopol
- army
- commercialization
- private market
- profit
- dominant position
- monopoly
PL Komercjalizacja Wojska Polskiego jest stosunkowo nowym zjawiskiem. We wstępie wskazano genezę zjawiska komercjalizacji oraz czemu ma ona służyć na przyszłość. Określono, że zjawisko to nastało w wyniku przemian w infrastrukturze wojskowej, a także zmiany stosunków międzynarodowych po II wojnie światowej. W niniejszej pracy wskazane zostały przejawy komercjalizacji na przykładzie wojska, w szczególności ukazano, jakie przynosi ona korzyści oraz czy należy traktować je jako te wyłącznie o charakterze materialnym. Przejawy tego zjawiska opisane zostały w oparciu o definicję zaprezentowaną przez Dominikę Markiewicz, która, zdaniem autora, wyczerpuje je w kontekście działań wojska. Finalnie zjawisko komercjalizacji wojska i jego miejsca na rynku prywatnym należy określić jako pozytywne. Jego stopniowe wdrażanie pozwala równoważyć możliwości między tym, jakie wojsko może zaoferować, będąc zbywcą przedmiotu lub usługi, a tym, jakie korzyści chce osiągnąć. To wojsko bowiem jest decydentem wiodącym prym w przeprowadzanej transakcji handlowej
109 - 120
20,0