W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozdział

Pobierz BibTeX

Tytuł

The legal mechanisms of inclusion for Ukrainian refugees in the school environment using GorzówWielkopolski as an example

Autorzy

[ 1 ] Wydział Administracji i Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie

Rok publikacji

2023

Typ rozdziału

rozdział w monografii naukowej

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • inclusion
  • integration
  • refugees
  • education system
  • inclusion mechanisms
Streszczenie

EN The Polish legal system includes regulations regarding the right to education and the broadly understood conditions of friendly inclusion for refugee children in the school environment. the influx of children with refugee experiences from Ukraine after February 24, 2022, posed a challenge for the Polish education system and a test for the construction and legal solutions concerning the functioning of foreign students in Polish schools. In working with these children, educational institutions utilized forms of support offered by education legislation, such as psychological and pedagogical assistance, Polish language lessons, remedial classes in particular subjects, and support from teacher assistants (cultural assistants). Schools took on the task of educating these children by assigning them to existing classes or qualifying them for preparatory classes. In the context of using existing inclusion mechanisms, the question arises about the scope of solutions that not only support children from Ukraine in adapting to the host country’s culture but also guarantee them the preservation of their own culture and language. What are the expectations of parents of children with refugee experiences, and what possibilities arise from normative solutions in this matter? The essential role of the indicated legal mechanisms should be to enable the pro-per course of inclusion of refugee children from Ukraine in the Polish educational system. This article, based on its own research findings, aims to discuss the methods of implementation and the role of these regulations regarding the inclusion of refugee students into primary schools in Gorzów.

Strony (od-do)

173 - 198

URL

http://cwn.ajp.edu.pl/2024/03/174/

Książka

Contemporary Challenges of Social Work in Poland and Germany: War Migrants as a Challenge

Typ licencji

CC BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)

Tryb otwartego dostępu

inne

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

12.2023

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / rozdział

20,0