Stylistyka tekstów reklamujących produkty żywnościowe dla dzieci
[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
EN Stylistics of Texts Advertising Food Products for Children
2024
scientific article
polish
- stylistyka reklamy produktów żywnościowych dla dzieci
- chrematonimy
- innowacje słowotwórcze
- zdrobnienia
- spieszczenia i zgrubienia
- style of advertising children's food products
- chrematonyms
- word formation innovations
- diminutives
- shortenings and thickenings
PL Teksty i slogany reklamujące produkty żywnościowe dla dzieci zawierają szereg sposobów stylistyczno-kulturowego i semantycznego kształtowania ich nazw i towarzyszących im opisów. Do najważniejszych chwytów, stosowanych w bardziej rozbudowanych tekstach, należy wykorzystywanie klasycznej narracji baśniowej, stylu narracji filmów animowanych oraz nazw tworzących marki (loga) znanych grup influencerów. W przypadku pojedynczych lub kilkuskładnikowych wyrażeń i nazw firmowych, mamy do czynienia z innowacjami stylistyczno-słowotwórczymi stworzonymi na bazie nazw firm producenckich, a także imion i wyrazów pospolitych. Są to formy przybierające najczęściej formę zdrobnień i spieszczeń, rzadziej – zgrubień. Owe neologizmy także stają się chrematonimami, odróżniając dany produkt od wielu podobnych, wytwarzanych przez inne firmy. Ich twórcy niejednokrotnie wykazują się dużą kreatywnością w ich wymyślaniu.
2024
55 - 74
CC BY-NC (attribution - noncommercial)
other
final published version
06.2024
at the time of publication
40