Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Wykorzystanie analizy danych masywnych do korekty zasięgu pojazdu elektrycznego

Authors

[ 1 ] Wydział Techniczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.9] Mechanical engineering

Title variant

EN Using of massive data (Big Data) analysis for correction of the range of an eV

Year of publication

2022

Chapter type

chapter in monograph

Publication language

polish

Keywords
PL
  • pojazdy elektryczne (EV), szacowanie zasięgu, analiza zbiorów big data
EN
  • electric vehicles (EV), range estimation, Big Data sets analysis
Abstract

PL Niniejsza publikacja dotyczy możliwości oszacowania zagadnienia stylu jazdy kierowcy pojazdu elektrycznego wyznaczonego w oparciu o analizę gromadzonych danych w zbiorze big data. Jest ona rozwinięciem prac projektowo‑badawczych zmierzających do stworzenia podstaw naukowych i prak‑ tycznych umożliwiających budowę w pełni funkcjonalnych algorytmów wspierających pracę kierowcy pojazdu elektrycznego. W ramach działań został opracowany prototyp algorytmu, który wykorzystuje ogólnodostępne usługi geolokalizacji oraz znane zależności szacowania oporów ruchu. Coraz surowsze przepisy oraz zamierzenia Komisji Europejskiej dotyczące eksploatacji pojazdów wymuszają zwiększe‑ nie liczby samochodów elektrycznych (EV) poruszających się po drogach. Jednak dotychczas pojazdy elektryczne mają wyraźnie mniejszy zasięg niż pojazdy z silnikami spalinowymi. Chociaż podejmowane są systematyczne starania, aby poprawić efektywność samochodów elektrycznych, jest to jednak nadal znacznie mniejszy wskaźnik w porównaniu z pojazdami spalinowymi. Przeprowadzone badania wska‑ zują, iż jednym z decydujących, o możliwym zasięgu pojazdu, wskaźników jest styl jazdy kierowcy. Brak możliwości określenia, w jaki sposób kierowca gospodaruje potencjałem użytkowym pojazdu w zakresie zużycia energii, praktycznie uniemożliwia poprawne oszacowanie jego zasięgu. Wobec takich wyzwań kluczowym jest poprawne szacowanie zasięgu pojazdu elektrycznego w rzeczywistych warunkach drogowych oraz określenie wpływu stylu jazdy kierowcy na osiągi.

EN This Paper deals with the issue of possibilities of estimation the driving style of an electric vehicle driver which is based on the determination of the analysis of data collected in the Big Data set. It is the next stage of the design and research work of building fully functional algo‑ rithms for supporting driving an EV. As part of the activities, a prototype of the algorithm was developed, which uses generally available services provided by, for example: Open Street Map and known principles of vehicle dynamics. The European Commission’s plans regarding the operation of vehicles impose an increase of number of electric vehicles (EVs) on the roads. However, the electric vehicles used so far have a shorter range than those with internal combustion engines. Car manufacturers are making systematic efforts to improve the efficiency of electric cars. Howe‑ ver, it is still a much smaller indicator compared to internal combustion vehicles. The conducted research shows that one of the factors determining the possible range of a vehicle is the driving style. The inability to determine how the driver manages the vehicle’s utility potential in terms of energy consumption makes it practically impossible to correctly estimate its range. In view of such challenges, it is crucial thing to correctly estimate the range of an electric vehicle in real road conditions and the driving style of the driver

Pages (from - to)

125 - 134

Book

Nowoczesne technologie w przemyśle. Inżynieria wytwarzania i konstrukcje maszyn.

Ministry points / chapter

20