Akcentowanie pograniczy w środkowoeuropejskim programie edukacyjnym in spe
[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
2021
scientific article
polish
- antropocen, holizm, posthumanizm, pogranicza wewnątrzśrodowiskowe, pogranicza kulturowe, ekocentryczna edukacja humanistyczna
- Anthropocene, holism, post-humanism, intra-environmental borderlands, cultural borderlands, eco-centric humanistic education
PL Artykuł stanowi próbę włączenia do humanistycznej edukacji o pograniczach elementów kosmoekologii. Jego powstanie zainspirowała lektura zbioru Na pograniczu narodów i kultur. Polska – Europa – Ameryka (oprac. B. Wróblewski, Ł. Janicki, Warszawa–Lublin 2020). Celem jest przedstawienie wstępnych założeń możliwych edukacyjnych dyskursów o pograniczach w ujęciu holistycznym, które uwzględnia zależności oraz oddziaływania kultur w diachronii i synchronii ekosystemów. W tekście zaproponowano m.in. wprowadzenie terminologii z zakresu przyro-doznawstwa jako narzędzia opisu relacji na pograniczach. Przedstawiono w nim również refleksje dotyczące płynnych pograniczy wewnątrzśrodowiskowych oraz ekokrytyczne ujęcie kolonizacji.
337 - 349
CC BY-ND (attribution - no derivatives)
open journal
final published version
12.2021 (Date presumed)
at the time of publication
100
100