CHRISTIANITAS A EDUKACJA WSPÓŁCZESNA
[ 1 ] Wydział Prawa i Bezpieczeństwa, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
EN CHRISTIANITAS AND THE CONTEMPORARY EDUCATION
2025
scientific article
polish
- christianitas
- edukacja klasyczna
- fides et ratio
- kryzys kultury i edukacji
- christianitas
- classical education
- fides et ratio
- crisis of culture and education
PL W artykule postawiono pytanie: czy można wrócić do modelu christianitas w szeroko rozumniej edukacji? Wydaje się, że zmiany kulturowe, które zaszły w społeczeństwach uformowanych przez ideologie oświecenia i totalitarne socjalizmy XX wieku uniemożliwiają taki powrót, ponieważ post człowiek zbyt oddalił się od jej zasad. Christianitas jako cywilizacja „szczęśliwych syntez”, cy- wilizacja katedr i uniwersytetów, dokonała demitologizacji kosmosu i kultury, rozwinęła poznanie naukowe i intelektualne (filozofia klasyczna), odkryła osobę i jej godność, odróżniła władzę świecką od duchowej oraz dokonała rozwoju edukacji i szkolnictwa. Zatem wydaje się, że w zaistniałej sytuacji jedynym remedium na kryzys kultury jest powrót do edukacji klasycznej.
29 - 41
40