Normatywna i prospektywna tożsamość pedagogii
[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik
EN The written and spoken word in the camp reality of Oflag II C Woldenberg
2023
artykuł naukowy
polski
- normatywność
- prospektywność
- tożsamość
- pedagogia
- ideał wychowania
- normativeness
- prospectiveness
- identity
- pedagogy
- educaional ideal
PL W teorii wychowania ważny jest język, który charakteryzuje dyscyplinę i wyróżnia ją wśród innych nauk. Ponadto kwestia języka, którym posługuje się wychowawca, wydaje się być kluczową w uprawianiu wychowania profesjonalnego. Tu bowiem teoretyczny język i empiryczna treść pedagogii, którą język nie tylko opisuje, lecz także tworzy, muszą być z sobą spójne. Dla tego warto zastanawiać się nad znaczeniem języka dla praktyki wychowania. I tak warunkiem niezbywalnym uprawiania danej pedagogii jest afirmacja przez wychowawcę i wychowanka przyjętego w niej ideału wychowania, ten zaś stanowi dla obu stron wychowania niezwykle skomplikowaną kategorię teoretyczną. Jednocześnie jego treść jest wyróżnikiem tożsamości pedagogiki i pedagogii, którą określa i charakteryzuje normatywny i prospektywny sens języka
279 - 289
CC BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)
inne
ostateczna wersja opublikowana
06.2023
w momencie opublikowania
publiczny
100,0