Emocje podstawowe a kompetencje osobiste we wczesnej adolescencji. Studium empiryczne na przykładzie uczniów klas V-VII
[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ 2 ] Wydział Nauk o Zdrowiu, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
EN Basic emotions and personal competence in early adolescence. Empirical study on the example of students in grades V-VI
2023
scientific article
polish
- kompetencje osobise
- emocje podstawowe
- adolescenci
- personal competences
- basic emotions
- adolescents
PL Pojęcie kompetencji osobistej utożsamiane jest z własną skutecznością i wiąże się z moty wacyjnym aspektem zachowania człowieka. Teoretyczne podstawy dotyczące tego konstruktu znajdują się w poznawczo-społecznej teorii uczenia się Alberta Bandury i koncepcji osobowości tego autora. Przedmiotem badania uczyniono relacje między emocjami podstawowymi – radość, miłość, strach, gniew, poczucie winy, smutek, a kompetencjami osobistymi, natomiast obiektem uczniów klas V-VIII szkół podstawowych. Kompetencje osobiste (poczucie własnej skuteczno ści) mierzono przy pomocy Skali Kompetencji Osobistej – KompOs Zygfryda Juczyńskiego, emocje zaś szacowano przy użyciu Skali do pomiaru nastroju i sześciu emocji – B. Wojciszke, W. Baryła. Wyniki badań własnych potwierdziły zdecydowaną większość sformułowanych hipotez, co pozwala przyjąć uogólnienie, że istnieje istotna pozytywna zależność statystyczna między radością a poczuciem własnych kompetencji oraz istotna negatywna zależność między strachem, gniewem, poczuciem winy i smutkiem a poczuciem sprawstwa
2023
9 - 27
CC BY-NC (attribution - noncommercial)
other
final published version
12.2023
at the time of publication
40