Edukacja dziecka a sztuczna inteligencja. Szanse, zagrożenia, wyzwania
[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
EN Childhood Education and Artificial Intelligence. Opportunities, Threats, Challenges
2023
scientific article
polish
- dziecko
- edukacja
- kształcenie
- sztuczna inteligencja
- education
- schooling
- child
- student
- artificial intelligenceeducation
PL W ciągu ostatnich trzydziestu lat informatyzacja stała się coraz bardziej obecna w różnych obszarach społeczno-gospodarczych, w tym w edukacji dzieci i młodzieży. Sztuczna inteligencja ukierunkowana na analizowanie danych, zautomatyzowanie oraz zindywidualizowanie procesów, przewidywanie zdarzeń również, choć na razie w ograniczonym stopniu obejmuje kształcenie, chociaż przeważnie jeszcze nie w sposób ściśle sformalizowany. Uczniowie i nauczyciele dzięki internetowi, we własnym zakresie mogą korzystać ze zbiorów i analiz dokonywanych przez sztuczną inteligencję. Wykorzystywanie w nauczaniu sztucznej inteligencji daje większe moż liwości przetwarzania danych, ich analizowania i tworzenia bardziej zindywidualizowanych programów kształcenia i wspierania uczniów, ale również generuje zagrożenia. Podstawowym niebezpieczeństwem jest spadek zainteresowania poznawczego i kreatywnego. Jak również przeświadczenie, bez weryfikacji, że rozwiązania proponowane przez maszynę są lepsze niż opracowane przez człowieka. Zaspokajanie potrzeby tworzenia i rozwiązywania zadań, goto wymi rozwiązaniami proponowanymi przez sztuczną inteligencję. W tej sytuacji kształcenie uczniów powinno być szczególnie ukierunkowane na rozwija nie kreatywnego myślenia, ciekawości i dociekliwości poznawczej. Obecnie już nie znajomość samych faktów i zdarzeń jest ważna, ale przekształcenia, modyfikacje i tworzenie nowych rozwią zań. Tak, aby za kilka, kilkanaście lat człowiek był w stanie podjąć skuteczny i pozytywny „spór” ze sztuczną inteligencją, by maszyny nie wyznaczały mu ścieżek rozwoju, szczęścia i samorealizacji
2023
41 - 59
CC BY-NC (attribution - noncommercial)
other
final published version
12.2023
at the time of publication
40