Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Edukacja dziecka a sztuczna inteligencja. Szanse, zagrożenia, wyzwania

Authors

[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.9] Educational sciences

Title variant

EN Childhood Education and Artificial Intelligence. Opportunities, Threats, Challenges

Year of publication

2023

Published in

Edukacja Dziecka

Journal year: 2023 | Journal number: 7

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • dziecko
  • edukacja
  • kształcenie
  • sztuczna inteligencja
EN
  • education
  • schooling
  • child
  • student
  • artificial intelligenceeducation
Abstract

PL W ciągu ostatnich trzydziestu lat informatyzacja stała się coraz bardziej obecna w różnych obszarach społeczno-gospodarczych, w tym w edukacji dzieci i młodzieży. Sztuczna inteligencja ukierunkowana na analizowanie danych, zautomatyzowanie oraz zindywidualizowanie procesów, przewidywanie zdarzeń również, choć na razie w ograniczonym stopniu obejmuje kształcenie, chociaż przeważnie jeszcze nie w sposób ściśle sformalizowany. Uczniowie i nauczyciele dzięki internetowi, we własnym zakresie mogą korzystać ze zbiorów i analiz dokonywanych przez sztuczną inteligencję. Wykorzystywanie w nauczaniu sztucznej inteligencji daje większe moż liwości przetwarzania danych, ich analizowania i tworzenia bardziej zindywidualizowanych programów kształcenia i wspierania uczniów, ale również generuje zagrożenia. Podstawowym niebezpieczeństwem jest spadek zainteresowania poznawczego i kreatywnego. Jak również przeświadczenie, bez weryfikacji, że rozwiązania proponowane przez maszynę są lepsze niż opracowane przez człowieka. Zaspokajanie potrzeby tworzenia i rozwiązywania zadań, goto wymi rozwiązaniami proponowanymi przez sztuczną inteligencję. W tej sytuacji kształcenie uczniów powinno być szczególnie ukierunkowane na rozwija nie kreatywnego myślenia, ciekawości i dociekliwości poznawczej. Obecnie już nie znajomość samych faktów i zdarzeń jest ważna, ale przekształcenia, modyfikacje i tworzenie nowych rozwią zań. Tak, aby za kilka, kilkanaście lat człowiek był w stanie podjąć skuteczny i pozytywny „spór” ze sztuczną inteligencją, by maszyny nie wyznaczały mu ścieżek rozwoju, szczęścia i samorealizacji

Date of online publication

2023

Pages (from - to)

41 - 59

License type

CC BY-NC (attribution - noncommercial)

Open Access Mode

other

Open Access Text Version

final published version

Release date

12.2023

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Ministry points / journal

40