Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

EPIKUREJSKA KONCEPCJA KSZTAŁCENIA FILOZOFICZNEGO

Authors

[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.9] Educational sciences

Title variant

EN EPICUREAN CONCEPTION OF PHILOSOPHICAL EDUCATION

Year of publication

2024

Published in

Paideía

Journal year: 2024 | Journal number: 6

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Epikur
  • filozofia epikurejska
  • teoria edukacji
EN
  • Epicurus
  • Epicurean philosophy
  • education theory
Abstract

PL Celem niniejszego artykułu jest wstępne rozpoznanie problematyki kształcenia filozoficznego w tradycji epikurejskiej. Przyjmuję założenie, że próba utworzenia aktualnego (odpowiadającego na potrzeby dzisiejszego człowieka) modelu edukacji epikurejskiej winna być oparta na źródłowej, historycznej rekonstrukcji myśli Ogrodu. (Nie odrzucam jednak a priori dzisiejszych prób adaptacji inspirowanych przesłaniem Epikura, po prostu przyjmuję odmienne założenia). Nie jest to zadanie łatwe ani proste, ze względu na fragmentaryczny i polemiczny wobec epikureizmu charakter zachowanych źródeł (vide M. Wasilewski, Źródła do epikurejskiej etyki wychowawczej, 2020). W epikurejskiej koncepcji kształcenia filozoficznego wyróżnić można dwa komponenty: pozytywny i negatywny. Ten ostatni zarysowałem w innym miejscu (M. Wasilewski, „Uwolnij siebie z więzienia wykształcenia i polityki”. Edukacja i polityka w epikurejskim Ogrodzie, 2023), tutaj natomiast chcę się skupić nie na epikurejskiej krytyce zastanej edukacji, lecz na oryginalnych koncepcjach dydaktycznych filozofów Ogrodu. W szczególności pragnę naświetlić następujące zagadnienia dotyczące kształcenia filozoficznego w antycznej tradycji epikurejskiej: (1) ideały i cele edukacji (w wymiarze indywidualnym i wspólnotowym; mędrzec epikurejski oraz wspólnota epikurejska oparta na więziach przyjaźni); (2) uczestnicy procesu edukacji (adresaci i adepci, mistrzowie i przewodnicy, relacje we wspólnocie epikurejskiej); (3) metody edukacji (memoryzacja, stopniowanie trudności, rola tekstów kanonicznych, opanowanie pryncypiów); (4) treści edukacyjne (nowatorska i rewolucyjna wizja świata i człowieka).

Pages (from - to)

99 - 113

URL

https://collegiumverum.pl/produkt/paideia-nr-6-2024/

License type

other

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

06.2024

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Ministry points / journal

40