Narzędzia informatyczne i nowe technologie w czasach COVID-19
[ 1 ] Wydział Techniczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
2021
chapter in monograph
polish
- sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, COVID-19, zdalne nauczanie, ICT, DigCompEdu, IoB
PL Pojawienie się na świecie nowej choroby, jaką jest COVID-19 spowodowało bardzo dużą mobilizację środowiska naukowego z wielu dziedzin życia. Na szczególną uwagę zasługuje środowisko medyczne, które ciągle bada mechanizmy działania wirusa. Lekarze, przy wsparciu programistów, opracowali wiele projektów, które bazowały głównie na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Efektem ich pracy były narzędzia informatyczne służące między innymi do szybkiego i bezbłędnego diagnozowania pacjentów w dziedzinie zdjęć RTG płuc, jak również wstępnej diagnozie pacjentów w oparciu o ich objawy kliniczne. W artykule zwrócono uwagę na narzędzia komputerowe, które pojawiły się w edukacji i które wsparły proces uczenia zdalnego. Zauważono, że oprócz narzędzi, ważnym czynnikiem w procesie nauczania są kompetencje nauczycieli, czyli DigCompEdu, które decydują w dużej mierze o jakości prowadzonych zajęć e-learningowych. W artykule dokonano również rozeznania, jakie efekty wywołała pandemia COVID-19 w wygenerowaniu znacznych ilości danych, które następnie należało przetworzyć i zmagazynować. Wspomniano o nowych metodach monitorowania ludzi w zakresie zachowań behawioralnych (IoB). Na zakończenie odnotowano informacje o przewidywaniach firmy Gartner w odniesieniu do produkcji procesorów opartych na obliczeniach neuromorficznych i magazynach danych bazujących na sztucznym DNA
2022
105 - 117
CC BY-NC (attribution - noncommercial)
other
final published version
03.2022
at the time of publication
20.0