Engaging local students at different educational levels in a research project on literary translation
[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee
PL Zaangażowanie osób uczących się na różnych poziomach edukacji w projekt badawczy dotyczący przekładu literackiego
2024
scientific article
english
- badania zorientowane na uczestników
- uczenie metodą projektów
- usytuowane uczenie się
- udomowienie
- egzotyzacja
- participant-oriented research
- project-based learning
- situated learning
- domestication
- foreignization
EN W artykule omówiono badanie z lat 2020-2021, zainspirowane pracą González Davies1, w którym wzięli udział uczniowie i studenci (n=163) ze szkół podstawowych i średnich oraz uczelni z Gorzowa Wielkopolskiego. Projekt miał dwa etapy: siedem par studentów translatoryki przetłumaczyło opowiadanie dla dzieci, stosując strategie egzotyzacji lub udomowienia. Przekłady sprawdziła studentka filologii polskiej a ocenili licealiści (n=46). Zwycięskie teksty opublikowano. Następnie przeczytali je uczniowie 4 klasy SP, którzy wskazali preferowaną strategię tłumaczeniową. Projekt badawczy został przeprowadzony zdalnie. Wyniki wskazują, że studenci i uczniowie szkół średnich wolą przekład udomowiony a uczniowie szkół podstawowych – egzotyzowany. Udział w badaniu przyniósł korzyści wszystkim grupom uczestników: studenci zyskali odbiorców i możliwość publikacji, a uczniowie dowiedzieli się więcej o roli tłumacza. Badanie stanowi zachętę do angażowania uczestników z różnych poziomów edukacji w projekty badawcze.
437 - 455
CC BY-NC (attribution - noncommercial)
open repository
final published version
12.2024
at the time of publication
40