Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Engaging local students at different educational levels in a research project on literary translation

Authors

[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[1.5] Linguistics

Title variant

PL Zaangażowanie osób uczących się na różnych poziomach edukacji w projekt badawczy dotyczący przekładu literackiego

Year of publication

2024

Published in

Język. Religia. Tożsamość

Journal year: 2024 | Journal volume: 2 | Journal number: 30

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
PL
  • badania zorientowane na uczestników
  • uczenie metodą projektów
  • usytuowane uczenie się
  • udomowienie
  • egzotyzacja
EN
  • participant-oriented research
  • project-based learning
  • situated learning
  • domestication
  • foreignization
Abstract

EN W artykule omówiono badanie z lat 2020-2021, zainspirowane pracą González Davies1, w którym wzięli udział uczniowie i studenci (n=163) ze szkół podstawowych i średnich oraz uczelni z Gorzowa Wielkopolskiego. Projekt miał dwa etapy: siedem par studentów translatoryki przetłumaczyło opowiadanie dla dzieci, stosując strategie egzotyzacji lub udomowienia. Przekłady sprawdziła studentka filologii polskiej a ocenili licealiści (n=46). Zwycięskie teksty opublikowano. Następnie przeczytali je uczniowie 4 klasy SP, którzy wskazali preferowaną strategię tłumaczeniową. Projekt badawczy został przeprowadzony zdalnie. Wyniki wskazują, że studenci i uczniowie szkół średnich wolą przekład udomowiony a uczniowie szkół podstawowych – egzotyzowany. Udział w badaniu przyniósł korzyści wszystkim grupom uczestników: studenci zyskali odbiorców i możliwość publikacji, a uczniowie dowiedzieli się więcej o roli tłumacza. Badanie stanowi zachętę do angażowania uczestników z różnych poziomów edukacji w projekty badawcze.

Pages (from - to)

437 - 455

DOI

10.5604/01.3001.0054.8740

URL

https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=4139372

License type

CC BY-NC (attribution - noncommercial)

Open Access Mode

open repository

Open Access Text Version

final published version

Release date

12.2024

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Ministry points / journal

40