W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Engaging local students at different educational levels in a research project on literary translation

Autorzy

[ 1 ] Wydział Humanistyczny, Akademia im. Jakuba z Paradyża | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[1.5] Językoznawstwo

Wariant tytułu

PL Zaangażowanie osób uczących się na różnych poziomach edukacji w projekt badawczy dotyczący przekładu literackiego

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Język. Religia. Tożsamość

Rocznik: 2024 | Tom: 2 | Numer: 30

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
PL
  • badania zorientowane na uczestników
  • uczenie metodą projektów
  • usytuowane uczenie się
  • udomowienie
  • egzotyzacja
EN
  • participant-oriented research
  • project-based learning
  • situated learning
  • domestication
  • foreignization
Streszczenie

EN W artykule omówiono badanie z lat 2020-2021, zainspirowane pracą González Davies1, w którym wzięli udział uczniowie i studenci (n=163) ze szkół podstawowych i średnich oraz uczelni z Gorzowa Wielkopolskiego. Projekt miał dwa etapy: siedem par studentów translatoryki przetłumaczyło opowiadanie dla dzieci, stosując strategie egzotyzacji lub udomowienia. Przekłady sprawdziła studentka filologii polskiej a ocenili licealiści (n=46). Zwycięskie teksty opublikowano. Następnie przeczytali je uczniowie 4 klasy SP, którzy wskazali preferowaną strategię tłumaczeniową. Projekt badawczy został przeprowadzony zdalnie. Wyniki wskazują, że studenci i uczniowie szkół średnich wolą przekład udomowiony a uczniowie szkół podstawowych – egzotyzowany. Udział w badaniu przyniósł korzyści wszystkim grupom uczestników: studenci zyskali odbiorców i możliwość publikacji, a uczniowie dowiedzieli się więcej o roli tłumacza. Badanie stanowi zachętę do angażowania uczestników z różnych poziomów edukacji w projekty badawcze.

Strony (od-do)

437 - 455

DOI

10.5604/01.3001.0054.8740

URL

https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=4139372

Typ licencji

CC BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)

Tryb otwartego dostępu

otwarte repozytorium

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

12.2024

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40